رینگ داخل قرنیه

عمل رینگ قرنیه (عمل ایمپلنت قرنیه) نوعی جراحی سرپایی برای اصلاح قرنیه چشم توسط "رینگ های داخل چشمی" میباشد. رینگ های داخل چشمی یا ایمپلنت، گزینه ای از جراحی است که در درجه اول برای درمان قوز قرنیه استفاده می شود.
رینگ های داخل چشمی ، دو قطعه کوچک و شفاف به شکل هلال هستند و از نوعی پلیمر پلاستیکی ساخته شده اند که وارد قرنیه می‌شوند تا سطح جلویی چشم را تغییر دهند.

بهترین شرایط برای انجام عمل رینگ قرنیه

قوز قرنیه، ضعیف بینایی با عینک یا لنز
• زمان پروسه: حدود 15 دقیقه در هر چشم
• نتایج: بینایی واضح بدون استفاده از عینک یا لنز
• زمان بهبودی: چند روز تا چند ماه
• هزینه: بسته به شرایط چشم متغیر میباشد

کراس لینک

اتصال بین کلاژن‌های قرنیه یا کلاژن کراس لینک (Collagen Cross Linking-CXL) تکنیکی است که با اعمال ریبوفلاوین (نوعی ویتامین B) به قرنیه و پس از آن اعمال اشعه ماورای بنفش A جهت تقویت اتصال‌های شیمیایی کلاژن‌ها در قرنیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از روش درمانی کلاژن کراس لینک ، توقف تغییر شکل‌های نامعمول در قرنیه است که با نام اکتازیا شناخته می‌شود. تغییر شکل‌های ناشی از اکتازیا معمولاً با نازک شدن قرنیه و افزایش انحنای قدامی یا خلفی آن همراه است که معمولاً به آستیگماتیسم و میوپیای شدید می‌انجامد. رایج‌ترین شکل اکتازیا، کراتوکونوس یا قوز قرنیه (Keratoconus) است که امکان دارد به ندرت بعد از جراحی اصلاح دید توسط لیزر مانند لیزیک رخ دهد.

تکنیک جراحی کلاژن کراس لینک

هدف اصلی در مرحله اول درمان، رساندن ریبوفلاوین به قرنیه است. ابتدا در چشم بیمار قطره بی‌حسی چکانده می‌شود. بعد از رساندن میزان کافی ریبوفلاوین ممکن است بیمار تحت اشعه ماورای بنفش A با فاصله‌ای اندک و به مدت 30 دقیقه قرار گیرد. بعد از تشعشع، قطره‌های آنتی‌بیوتیک استفاده شده و بانداژ لنزها قرار داده می‌شود.

بهترین گزینه برای انجام کلاژن کراس لینک چه کسانی هستند؟

بیماران با ناهنجاری‌های اکتاتیک قرنیه مانند کراتوکونوس و دژنراسیون حاشیه‌ای شفاف که در مراحل اولیه بیماری قرار دارند مشروط بر اینکه درمان، قبل از گسترش قابل توجه بیماری و از دست دادن دید در اثر اکتازیا صورت گیرد. در بیشتر موارد، هنگامی که بیمار تحت درمان کلاژن کراس لینک قرنیه قرار می‌گیرد، شکل قرنیه تغییری نکرده یا بهتر می‌شود. این امر سبب بهتر شدن دید بیمار خواهد شد. همچنین از روش کلاژن کراس لینک در درمان زخم‌های قرنیه (Corneal Ulcers) که به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخگو نبوده‌اند نیز استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیب ریبوفلاوین و اشعه ماورای بنفش در رفع برخی عفونت‌های قرنیه نیز مؤثر است. در بعضی بیماران که به جراحی‌های لیزر جهت اصلاح دید نیاز دارند نیز به منظور تقویت سطح چشم، استفاده از روش کلاژن کراس لینک قرنیه قبل از اعمال لیزر لازم است.

مزایای روش کلاژن کراس لینک

  • افزایش صلبیت قرنیه
    • افزایش مقاومت قرنیه و پایداری بیومکانیکی آن
    • جلوگیری از پیشرفت بیماری
    • تأخیر در جراحی پیوند قرنیه
    • کاهش نزدیک بینی و آستیگماتیسم ناشی از کراتوکونوس
    • امکان استفاده از لنزهای تماسی
    • کاهش ریسک اکتازیا با درمان لیزر اکسیمر

پیوند قرنیه

پیوند قرنیه، قرنیه بیمار یا بافت زخمی قرنیه را با بافت سالم از یک بافت اهدا کننده جایگزین خواهد نمود.
دو نوع اصلی از پیوند قرنیه وجود دارد: پیوند قرنیه معمولی، که تمام ضخامت قرنیه چشم پیوند داده میشود (که به عنوان کراتوپلاستی نفوذ و یا PK شناخته می شود) و پیوند قرنیه لایه پشتی (به عنوان قرنیه اندوتلیال یا EK شناخته می شود).
در پیوند قرنیه، بافت مرکزی قرنیه جایگزین بافت آسیب دیده (به علت بیماری یا آسیب به چشم) میشود، بافت سالم قرنیه از یک بانک چشم اهدا می گردد. قرنیه ناسالم بینایی شما را از طریق پراکندگی یا نوردهی منحرف می کند و موجب بروز هاله نور و تاری دید می شود. پیوند قرنیه ممکن است برای بازگرداندن عملکرد بینایی شما ضروری باشد.
بیماری های قرنیه چشم ، چهارمین و شایع ترین علل کوری (بعد از آب مروارید، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن) بوده و بیش از 10 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.
بر اساس برآوردی که در انجمن بانک چشم آمریکا انجام شده است ، بیش از 47000 پیوند قرنیه در سال 2013 در ایالات متحده انجام شده است، و از سال 1976 بیش از یک میلیون نفر بینایی خود را به بوسیله پیوند قرنیه احیا نموده اند.